pondelok 29. augusta 2011

S cesnakom cez Javorinu

Pod Komenského dohľadom 
A je tu posledný augustový víkend. Po návratu s dovolenky som konečne ako tak dal do poriadku záhradku, svoje haprujúce zdravie a začal som uvažovať o menšom výletíku- však si bicykel oddýchol a keď sa ukazovalo na tento víkend celkom slušné počasie, nebolo čo riešiť. Večer som si pobalil zubnú kefku, fotoaparát, české koruny, namazal reťaz (a kolena)a zavčasu ráno sa vydal na južnú Moravu.
Kuželov
Za celkom príjemnej teploty som na kopci nad St. Hrozenkovom a po poľnej ceste si to skracujem do Suchej Lozi. Tu je osvieženie u prameňa miestnej minerálky a oddýchnutý stojím až v Nivnici- rodisku učiteľa národov J.Á.Komenského. Pomaly prechádzam po slováckych dedinkách, po tretej som na mieste určenia- u maminho brata. Tu sa "ubytujem" po privítaní nezbytným kalíškom "pravej slováckej domácej", vydvihnem objednanú sadbu cesnaku a za neznesiteľnej horúčavy sa snažím zaspať.
Vyhliadka nad Veľkou n.Vel.
Sobotu využijem na túlanie sa po okolí- mrknem na Kuželovský mlyn a za pekného počasia prechádzam po dedinkách- sledujem domorodcov pri tradičnom trávení víkendu( ich zohnuté chrbáty na roli, s motykou v ruke pri kopaní zemiakov- pracujú sťa mravce). Večer sa ochladzuje a po jedenástej v noci ma zobúdzajú hromy- blesky akoby mal byť koniec sveta- spúšťa sa drobný dážď a jeho šumot ma uspáva. Ráno je hustá hmľa, ochladilo sa na 10°C a vyzerá to na pekný deň. Aby bola aká- taká  zmena, cesta domov pôjde cez V.Javorinu. Po asfaltke s miernym stúpaním absolvujem prvých desať kilometrov na Vápenky- odtiaľ tri kilometre po lesnej asfaltke- tu už je stúpanie 14%- na odpočívadlo. Tatranka a čaj
 dodávajú kalórie na zvyšných päť kilometrov na vrchol. Po pár metroch za zákrutou musím dolu a ísť pešo-
 prebiehala tu ťažba a lesná cesta je zabľatená- musí nasledujúce dva kilometre ísť mimo- cez horu. Som na
Veľká Javorina 970m n.m.
križovatke- odtiaľ už sa dá až hore. Po vynorení sa z lesa fučí vietor a prevaľuje sa hustá hmľa- vežu vysielača ani nevidno. Na Holubyho chate je už otvorené- dám čaj na zohriatie a idem už iba dolu. Bohužiaľ, cesta už celých 15 rokov nevidela cestárov- slovenských. Možno nestojí za opravu, nieto za nový koberec. Je to hanba,pretože u chaty stoja aj auta s rakúskou a nemeckou značkou. Dolu teda nasledujúcich 10km idem s rukami na brzdách iba 8-10km/hod- viac sa nedá. Konečne je tu hlavná na N.Mesto n.Váhom, Beckov, Trenčín a po dvoch hodinách som doma. Po dlhšej dobe zasa pekný výlet- je to poznať hlavne na nohách- regenerácia už trvá dlhšie!!!

2 komentáre:

Igor Pechanec povedal(a)...

Hezky napsáno a fotky se vám povedly! Stejně ty cyklisti jsou správní blázni, jen tak se seberou a někam jedou...:)

Daniela Augustka povedal(a)...

Pekná túra. Už aj ja sa musím niekedy vybrať na Moravu. Ani tú Duchonku sme tento rok nestihli.