utorok 10. septembra 2013

Stará Bystrica a Turiec

        "Od štvrtka do soboty bude jasno a cez deň teplo, v noci a ráno chladno, miestami sa vyskytnú prízemné mrazíky. V nedeľu bude postupne pribývať oblačnosť..."- tak vyzerala predpoveď počasia na víkend, bolo by škoda nevyužiť to.
        Nevidel som  "na vlastné oči" nový betlém v Starej Bystrici- teda pobaliť a vyraziť. Vláčik motoráčik ma prepraví cez rizikový úsek(Bánovce-Trenčín) a takisto ušetrí čas a sily. Pred Dubnicou prechádzam na druhú stranu Váhu a za minimálnej premávky nasleduje Púchov, Pov.Bystrica, Bytča a Žilina- tu smerujem cez Kysucké N,Mesto do Kys. Lieskovca. Pôvodný úmyseľ- odbočiť na Lodno a cez sedlo Korcháň si cestu "uľahčiť"  o 10km- na radu miestnych nerád ruším(v hore sa ťaží, cesta je vraj neprejazdná. Nechcem sa s naloženým bicyklom terigať po hore, aj keď ma to láka- čas ma nesúri a 3km do kopca by sa dali zvládnuť aj pešo- pokračujem radšej po silnici na Krásno a až tu odbočujem na Zborov a St. Bystricu. Krajina je pekná, slniečko trochu hreje, vtáčiky v hore spievajú- čo viac môžem chcieť.
Orloj
        Ani sa nenazdám a je tu odbočka a po kilometri aj námestie. Je novovybudované, ale v peknom ľudovom štýle-prevažuje prírodné drevo a kvety- dojem špatí iba šiator trhovcu s navešanýmí odevami  a neodbytná "agentka", núkajúca kozmetiku systémom "toto dostanete zadarmo, k tomu ešte toto a toto, keď si kúpite túto maličkosť...". Prišiel som v pravý čas- orloj práve odbíja dve hodiny a tak sa predvádza v plnom nasadení. V krčme zaženiem smäd- je to v podstate maskovaný hlad- pozriem okolie, spravím momentky a po hodinke odchádzam smer Lutiše, Belá, Varín a Martin.
Škola a kostol
       Neponáhľam- na noc sa uložím pod Strečnom. Za Varínom prejdem cez Váh po lávke a stojím v motoreste pred Strečnom. Naberiem vodu na kúpeľ a večeru a obzerám sa po vhodnom placi- najlepšie by bolo pod strechou(stan by nenavlhol, bude chladno a isto rosa...). Nad motorestom stojí rad šiestich stavebných buniek- idem na obhliadku. Oplotenie chýba, päť je zatvorených, ale u jednej chýba zámka a predné dvere, vnútri je celkom čisto- sťahujem sa dnu. Trochu upracem, nachystám "lehno"- stan netreba- varím polievku. Po polhodinke sa- najedený a umytý- ukladám do vodorovnej polohy a za hukotu premávky na nedalekej silnici zaspávam.
Fontánka pod sochou anjela
-strážca orloja
       Ráno sa budím pred piatou, vykuknem von a rýchlo sa stiahnem- je tma a poriadna "kosa", teplomer hovorí, že je +7°C. Zaleziem do tepla spacáku a ešte hodinku "leňoším- pred šiestou sa ale nedá nič robiť, treba vyliezť. Idem teda "na to"- ranná hygiena, niečo teplé do žalúdka, pobaliť, poupratovať a nenápadne sa vytratiť- to všetko zvládam v raketovom tempe a pred siedmou už ukrajujem prvé metre. Premávka hustne a v úzkom hrdle pod Strečnianským hradom idem najrýchlejšie ako viem- bolo by treba dať si Redbul, aby mi narástli krídla- ten ale nieje poruke, preto využívam parkoviska na krátky oddych a idem ďaľej. Pred Vrútkami miznem z hlavnej na odbočku smer Lipovec, Turčianské Kľačany a Sučany- tu musím pár krokov po vlastných- opravuje sa most a môžem prejsť cez hlavný ťah na Poprad na pohodovú cestu smer Tučianské Teplice. Cesta je pokojná, bez premávky, ale zato vlniaci sa terén dáva zabrať. Dedinky sú v údoliach a tak sa k nim dostávam cez kopčeky. Zo Sklabiňského Podzámku kilometrových 12%, padák do Sklabine, vlniaci sa terén cez Záborie, Turčianské Jaseno, 8% do Belej, malé stúpanie a zjazd do Necpal, odtiaľ 18%-ný "odrinos" nad Folkušovú
Stará pravda
a 12% za ňou- tu na vrcholci oddychuje partija cyklistou po stúpaní od Blatnice. Dávam sa do reči s jedným(ostatní pokračujú- neide o jednu skupinu), porozprávame o dovolenke, svojích cestách a ideme každý svojím smerom. Nasledujúca trasa nije už taká kopcovitá a o chvíľu sú tu Turčianské Teplice. Do kúpeľou neidem- sú smerom na Kremnicu, ja pokračujem na Prievidzu. V bistre si dám pauzu vyplnenú jedným Radlerom- pri pohľadu na hodiny s prekvapením zjisťujem, že to dnes v pokoji "dorazím" až domov. Pokračujem teda pohodovým tempom- v Budiši naberám "smradľavku" priamo u prameňa. Moja radosť, že u prameňa je iba pár záujemcov a že sa teda nezdržím, je predčasná- voda z rúrky iba čurká a naplnenie litrovej fľaše obnáša 5 minút. Miestni s prepravkou plnou 2l-ových fliaš ma ale nechajú "predbehnúť"- s poďakovaním odchádzam. Ostáva vystúpať nad Jasenovo a potom už dolu  kopcom do Pravna, rovinka cez Prievidzu a Koš- pred šiestou som doma.

Malá Fatra nad Martinom
Odkazy:
Trasa: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=rmqbtfakptjiovao


1 komentár:

Daniela Augustka povedal(a)...

Nuž, na tie predpovede počasia sa nedá vždy veľmi spoľahnúť. Ale ten uplynulý víkend bolo asi aj tam, kde si sa vybral, pekne. Vieme o tom, koľko percentné stúpačky si vyšliapal, ale nikde nevidím, koľko merala celá trasa. Keď som klikla na odkaz, cez ktorý som sa dostala na mapu, tak som tam túto túru nenašla. To ti fakt stačí jedna hotová polievka a jeden radler na celý deň? Neviem, ale podľa mňa riskuješ. Ten orloj sa mi vôbec nepáči, už som ho videla na fotografiách aj v telke viackrát, ale naživo ešte nie.